A pose, nothing to it

O Robert Heinecken αποκαλούσε εαυτόν “παρα-φωτογράφο”, σχεδόν φωτογράφο αλλά όχι και εντελώς φωτογράφο με την glamorous έννοια. Εκείνος ήθελε να σου δείχνει και λίγο τα παρελκόμενα των φωτογραφίσεων μόδας, τα κλισέ, τις χαζομαρούλες πίσω από τη λάμψη και επιζητούσε τη σατιρική ματιά πάνω σε έναν κόσμο φαινομενικά αψεγάδιαστο. Ο Heinecken θεωρείται ένας από τους εμβληματικούς φωτογράφους των 60s και των 70s και τη σεζόν αυτή ήρθε η ώρα για την έκθεση του έργου του υπό τον τίτλο Lessons In Posing, με περιεχόμενο τις 250 φωτογραφίες που είχε μαζέψει μεταξύ 1977 και 1982 για να μελετήσει, προφανώς, την πόζα. Η έκθεση ολοκληρώθηκε μόλις λίγες μέρες πριν αλλά οι φωτογραφίες και οι πόζες που συγκέντρωνε και σχολίαζε καυστικά είναι ακόμα εδώ, για να τις παρατηρείς, να εμπνέεσαι, να σημειολογείς και να παραδέχεσαι ότι κάποιες είναι σχεδόν τέχνη.

Robert Heinecken

Φυσικά, ο κανόνας που θέλει τη φωτογραφία μόδας και τη διαφημιστική φωτογραφία να μην είναι ανέγγιχτες από αντιδράσεις φτάνοντας κάποιες φορέςστο όριο του αμφιλεγόμενου ίσχυσε και για την αποδόμησή της: Στον Heinecken καταλογίστηκε ότι με το να αναπαράγεις, ουσιαστικά, φωτογραφίες που πουλάνε το προϊόν μέσω εκμετάλλευσης του γυναικείου σώματος, ακόμα και αν τις αντιμετωπίζεις ειρωνικά, κάνεις ακριβώς το ίδιο. Συμμετέχεις σε ένα σύστημα που εκδύει το γυναικείο σώμα από την ουσία του μετατρέποντάς το σε αντικείμενο, και το διαιωνίζεις – η meta ματιά και οι προθέσεις δεν εξαγνίζουν το αποτέλεσμα, ακόμα και αν επιμένεις ότι έχεις επικεντρωθεί στις πόζες, είτε μπανάλ είτε υπεύθυνες για πραγματικά υπέροχες φωτογραφίες. Όπως για παράδειγμα το σχεδόν τέλειο αραμπέσκ της Grace Jones για το εξώφυλλο του Island Life, μια πόζα που παραμένει αμίμητη (άσε που κάθε προσπάθεια μίμησης σε εκείνη θα παρέπεμπε πάλι), ακόμα και αν, μέσα στην τελειότητά της, ούτε αυτή η πόζα απέφυγε τελικά την, ελάχιστη και διακριτική αλλά πάντως παρούσα, ψηφιακή παρέμβαση.

Grace Jones

Η πόζα “τσαγέρα” (teapot) είναι μια κλασική επιλογή τόσο για το κόκκινο χαλί όσο και για τις φωτογραφίσεις μόδας – στην κανονική ζωή είναι περισσότερο αποδεκτή πόζα από το σταύρωμα των χεριών στο στήθος όταν νιώθεις αμηχανία, και, φυσικά, πολύ πιο εντυπωσιακή. Ακριβώς από κάτω θα δεις teapot και στο καπάκι, διπλό (και πιο αποφασιστικό ως γλώσσα σώματος) teapot. Την πόζα έχει τελειοποιήσει και διασκευάσει προς το περισσότερο λυγερό η Victoria Beckham – φαντάσου μια τσαγέρα ρευστή, φτιαγμένη ας πούμε όπως τα ρολόγια του Νταλί, που μια χύνονται από δω μια από κει, και έχεις την πόζα της Βικτόρια.

Robert Heinecken

Robert Heinecken

Πολύ δημοφιλής πόζα σε ρετρό διαφημίσεις και editorials, τα χέρια στο κεφάλι. Μπορείς να είσαι ξέγνοιαστη και χαμογελαστή σαν να έχεις μόλις λουστεί με πολύ καλό σαμπουάν, αυτά που ο θρύλος της ρεκλάμας έλεγε πως είναι σχεδόν οργασμικά, ή προβληματισμένη, σαν να σου έχει συμβεί κάτι φοβερό και να τραβάς τα μαλλιά σου. Δεν βγήκε από το πουθενά η έκφραση.

Robert Heinecken

Όταν τα εσώρουχα είναι αδιαφανή και βαμβακερά και όχι εξόφθαλμα σέξι (… και προπομποί χιπστερικών εσωρούχων τύπου American Apparel μη σου πω) τι κάνει ο σοφός διαφημιστής; Βάζει το μοντέλο να δείχνει λίγη κοιλίτσα ανεβάζοντας ελάχιστα αλλά ορατά το φανελάκι. Μη σου πω και πιο σέξι το βρίσκω αυτό από τη διαφάνεια και τα ντεκολτέ.

Robert Heinecken

Leave a Reply

Your email address will not be published.