Πολωνικός Σουρεαλισμός

Σκέψου τώρα πόσο ενδιαφέρουσα θα ήταν μια έκθεση με παλιές κινηματογραφικές αφίσες, ειδικά όταν το σημαίνον τους (το γραφιστικό-εικαστικό μέρος) όχι απλά δεν θα είχε καμιά σχέση με το σημαινόμενο (την ταινία που κλήθηκαν να απεικονίσουν), αλλά καμιά φορά θα σε έφερνε και σε αμηχανία με το από πού του κατέβηκε του καλλιτέχνη η ιδέα για το δημιουργικό. Η κομμουνιστική φάση της Πολωνίας (…όπως θα έχεις παρατηρήσει η κομμουνιστική τέχνη με αφήνει να σέρνομαι σαν απελπισμένη ερωμένη στον βούρκο της γοητείας της) άφησε πίσω της αφίσες για χολιγουντιανές παραγωγές, που θα αφήσουν με τη σειρά τους εσένα εβρόντητο. Πριν βιαστείς να κρίνεις, να θυμάσαι πως ήταν που ήταν δύσκολο να περάσουν οι ταινίες από έγκριση πριν προβληθούν, φαντάσου τι γραφειοκρατία μεσολαβούσε μέχρι να εγκριθεί το πόστερ. Άσε που, μερικές φορές ο ζωγράφος-γραφίστας δεν είχε καν τη δυνατότητα να δει την ταινία πριν εμπνευστεί το πόστερ! Φυσικά, πλέον η naive αυτή τέχνη θεωρείται συλλεκτική και οι αφίσες πωλούνται για χιλιάδες δολάρια. Και αυτό είναι καπιταλισμός μωράκια.

Θυμάμαι είχα δει το Φάνι και Αλέξανδρος του Μπέργκμαν στο σπίτι του νονού μου (αστός και κουλτουριάρης από κούνια) και με είχε μπερδέψει το οικογενειακό δράμα. Όχι τόσο βέβαια όσο αυτή η αφίσα.

Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού, η πώς ταινία του Σπίλμπεργκ έχει αφίσα που θα ζήλευαν και οι Einstürzende Neubauten .

Alien, μάλιστα, αν το Alien ήταν ένα 80s Sex and The City, σοφτ πορνό η “Η Κόρη Του Μιστράλ”.

Οι Αδιάφθοροι αποδίδουν φόρο τιμής στον Ηρακλή Πουαρό, τον Σέρλοκ Χολμς και όσους ασχολήθηκαν στα 40s με αστυνομικά μυστήρια.

Γκροτέσκ; Υπερρεαλισμός; Μίζα του πολωνικού ΟΤΕ; Sponshorship του πολωνικού ΟΤΕ; Το κοριτσάκι-τηλέφωνο πάντως, και το αγοράκι-τηλέφωνο φοράνε το ίδιο κραγιόν στην αφίσα για τις Σχέσεις Στοργής.

Νταξ, έχει κάποια ποπ στεοιχεία (ο Άρνι δεν θα έβγαζε γούστα με τους κόκκινους και κίτρινους κόκκους), αλλά τουλάχιστον αναγνωρίζεις τη φιγούρα του Εξολοθρευτή.

Πόσο πολυεπίπεδο μπορεί να είναι το πόστερ του Καμπαρέ; Ζαρτιέρα-αναφορά στους Ναζί, φούξια λόγω μιούζικαλ, και η Λάιζα ανάμεσα στα μπούτια, να φέρνει λίγο σε Χίτλερ. Ιδιοφυές.

Θυμάσαι που σου είπα ότι μερικές φορές οι γραφίστες δεν έβλεπαν από πριν την ταινία; Το Μωρό Της Ρόζμαρι είναι μια από αυτές. Εκτός αν η Mia Farrow είναι μια μανικιουρίστα που υιοθέτησε ένα ορφανό από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ.

Πολυθρόνα για δυο, ένα ντοκιμαντέρ για τις Πυραμίδες, την έρημο και την αμερικανική πανίδα. Για κάποιους ένα πόστερ-γροθιά στον αμερικανικό καπιταλισμό.

Photos: polishposter.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.